|
Wegwijzer innovatie en preventie: van goed idee naar bekostiging |
Heeft u een idee voor innovatie of preventie in de eerstelijnszorg en zoekt u naar passende bekostiging? In de Wegwijzer innovatie en preventie in de eerstelijnszorg leest u meer over de mogelijkheden hiervoor. |
|
|
|
|
Spiegelinformatie declaraties preventieve mondzorg |
De NZa ontvangt regelmatig signalen en vragen van patiënten over de zorgnota’s voor preventieve mondzorg. Daarom analyseerden wij het declaratiegedrag van mondzorgaanbieders, specifiek voor de codes: voorlichting (M01), de evaluatie van voorlichting (M02) en gebitsreiniging (M03). De mondzorgaanbieders die opvallend afweken van het gemiddelde, stuurden we een brief met spiegelinformatie. We vroegen hen om zelf kritisch te kijken naar het eigen handelen rondom deze codes en hun declaratiegedrag waar nodig te verbeteren. Voorbeeld in afbeelding hierboven: Tandarts X declareert gemiddeld 45,8 minuten M01 per patiënt per dag. Het landelijk gemiddelde is 10,5 minuten per patiënt per dag. Het groene vlak geeft de bandbreedte aan waarbinnen alle tandartsen declareren. Bron: Vektis, 2019 |
|
|
|
Mondzorgaanbieders corrigeren zelf declaraties eenvlaksvulling |
Ook over de prestatie V91: éénvlaksvulling composiet ontving de NZa regelmatig signalen. Deze code wordt soms onterecht gebruikt bij het vastzetten van retentiebeugels of het opvullen van een schroefgat bij het plaatsen van een kroon op een implantaat. We analyseerden de declaraties en vroegen mondzorgaanbieders die hierbij opvielen via een digitale vragenlijst naar hun gebruik van V91. Een aantal tandartsen had een goede reden voor de afwijkingen of had zijn werkwijze al aangepast na contact met de zorgverzekeraars. De mondzorgaanbieders die door onze brief erachter kwamen dat zij code V91 onjuist toepassen, gingen op ons verzoek zelf aan de slag met het corrigeren van hun declaraties en het terugbetalen aan betrokken patiënten en zorgverzekeraars. |
|
|
|
|
Hangt deze poster al in uw praktijk ? |
Samen met de consumentenbond en alle brancheorganisaties in de mondzorg ontwikkelde de NZa een poster om op te hangen in de wachtkamers van praktijken of te publiceren op een scherm of website. De poster helpt patiënten bij de keuze voor een behandeling aan hun gebit. De poster is tot stand gekomen na gezamenlijk onderzoek naar de informatiebehoefte van patiënten in de mondzorg. Hang de poster op in uw praktijk of plaats deze online op uw website. Zo helpt u uw patiënten bij het kiezen van de juiste behandeling. |
|
|
|
|