|
Beveiligde zorg en medische verklaring |
Nieuwe prestaties bij rechterlijke machtiging en inbewaringstelling |
Zorgkantoren en zorgaanbieders ervaren belemmeringen in de bekostiging van beveiligde Wlz-zorg voor cliënten met een rechterlijke machtiging (op grond van artikel 28a Wzd) of zorgmachtiging (op grond van artikel 5.19 Wvggz). Voor 2022 hebben we een pragmatische oplossing in de vorm van nieuwe prestaties voor beveiligde zorg LZ niveau 2 en 3. De tarieven zijn gelijk aan die van de forensische zorg omdat de zorg inhoudelijk dezelfde is. Toekomstig kostprijsonderzoek moet de ingrediënten geven voor een definitieve oplossing. Met ingang van 1 januari 2021 heeft de NZa een prestatiebeschrijving vastgesteld voor de medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang. Vanaf 2022 is de prestatiebeschrijving gesplitst in drie prestatiebeschrijvingen, één voor de rechterlijke machtiging en twee voor de inbewaringstelling. Deze nieuwe prestaties gelden zowel voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) als voor de Wet langdurige zorg (Wlz). Voor zorgprofessionals is er zo geen verschil tussen Zvw- en Wlz-cliënten. In de informatiekaart staan een overzicht van alle wijzigingen en links naar de regelgeving |
|
|
|
|
Vanaf 2022 voor doelgroep Syndroom van Korsakov |
Vergoeding extra kosten specifieke zorggroepen |
Met ingang van 2022 is het mogelijk om de extra kosten te bekostigen voor cliënten uit doelgroepen laagvolume/hoogcomplexe zorg die verblijven in een expertisecentrum en daar gespecialiseerde zorg ontvangen. De eerste groep die in 2022 start is de doelgroep Syndroom van Korsakov. De andere doelgroepen sluiten aan zodra de voorbereidingen voor het leveren van gespecialiseerde zorg zijn afgerond. Daarnaast zijn vergoedingen mogelijk voor ambulante zorg en consultatie door expertisecentra aan cliënten met het Syndroom van Korsakov die niet bij hen in zorg zijn. Deze cliënten verblijven bij een andere Wlz-instelling en ontvangen daar zorg met of zonder behandeling. De extra kosten worden op basis van de nieuwe NZa beleidsregel Prestatiebeschrijving en tarief gespecialiseerde zorg Wlz (BR/REG-22153) bekostigd. |
|
|
|
|
Omvang doelgroep, benodigde zorg en kosten nog onduidelijk |
Nog geen Wlz voor kinderen die 24-uurs ggz-zorg nodig hebben |
De Wet langdurige zorg wordt vooralsnog niet opengesteld voor kinderen jonger dan 18 jaar die dag en nacht veel ggz-zorg nodig hebben. Dat blijkt uit de brief die staatssecretaris Blokhuis op 15 oktober naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Er zijn nu te veel onduidelijkheden over de omvang van de doelgroep, welke zorg deze jeugdigen precies nodig hebben en de uitvoering. Ook de kosten zijn erg onzeker, zoals blijkt uit de budgettaire impactanalyse door de NZa op verzoek van het Ministerie van VWS. Verder is niet duidelijk of de Wlz voldoende passende zorg voor deze doelgroep kan bieden. Gemeenten blijven dus vooralsnog op basis van de Jeugdwet verantwoordelijk voor de zorg aan deze jongeren. In de Kamerbrief noemt de staatssecretaris maatregelen die deze Jeugdzorg moeten verbeteren. |
|
|
|
|