|
Jaarverantwoording |
Zorgaanbieders gaan beter inzicht geven in bedrijfsstructuur en besteding zorggeld |
Op 1 januari 2022 zijn de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWtza) in werking getreden. Deze wetten moeten leiden tot meer transparantie en verantwoording in de zorgsector. Daarmee zorgen we ervoor dat collectief zorggeld effectief, doelmatig en rechtmatig wordt besteed. Er geldt vanaf dit jaar een uitgebreidere meld- en vergunningsplicht voor zorgaanbieders. Zij moeten daarnaast een transparante bedrijfsvoering hebben én een jaarverantwoording openbaar maken. |
|
|
|
|
Speciale compensatieregeling |
Ook in 2022 vergoeding coronakosten |
Zorgaanbieders in de langdurige zorg kunnen ook dit jaar een vergoeding krijgen voor kosten die zij maken als gevolg van de coronapandemie. Het gaat om extra kosten waar zij geen invloed op hebben. |
|
|
|
Nieuwe versie met tarieven 2022 |
Formulieren Nacalculatie 2021 beschikbaar |
Het formulier Langdurige zorg nacalculatie 2021 is vanaf nu beschikbaar. U heeft tot 1 juni 2022 de tijd om het formulier in te dienen. Logt u in op aanvragen.nza.nl om het formulier in te vullen en in te dienen. |
|
|
|
|
Wtza en Awtza |
Beter inzicht in de besteding van zorggeld |
Iedereen in Nederland moet kunnen rekenen op toegankelijke en betaalbare zorg. De coronapandemie heeft aangetoond hoe belangrijk en tegelijkertijd uitdagend dit is. Meer dan ooit is het belangrijk dat we collectief zorggeld op een effectieve manier besteden aan passende zorg. Daarom hebben zorgaanbieders de verantwoordelijkheid om hun bedrijfsvoering professioneel en integer te organiseren en moeten zij met de komst van de Wtza en de AWtza inzicht bieden in de besteding van zorggeld. Waarom is dat zo belangrijk? En hoe zoeken we naar de goede balans tussen aan het ene kant het maatschappelijke belang en aan de andere kant de administratieve belasting voor zorgaanbieders? |
|
|
|
|
Onderdelen blijven relevant |
Ervaringen met de integrale vergelijking |
De afgelopen jaren heeft de NZa gewerkt aan een bekostigingsmodel voor de verpleeghuiszorg gebaseerd op een nieuw methodiek: de integrale vergelijking. Kern daarvan was dat we verpleeghuizen met elkaar vergelijken om tot een bekostiging te komen die past bij de specifieke omstandigheden van de aanbieder. Inmiddels staat in het coalitieakkoord het beleidsvoornemen om de integrale vergelijking niet in te voeren. Echter blijven verschillende onderdelen nuttig voor bijvoorbeeld kostenonderzoeken en tariefherijkingen. Denk aan de koppeling van kwaliteit aan tariefregulering, het delen van gegevens, de datakwaliteit en de administratieve lasten. In ons rapport leest u hierover meer. In dit traject hebben we op verschillende manieren intensief samengewerkt met aanbieders en brancheorganisaties. Bijvoorbeeld door werkgroepen en rondetafelgesprekken. Deze samenwerking zetten we graag voort bij de uitwerking van passende (ouderen)zorg. |
|
|
|
|
Resultaten eerste aanlevering |
Wachttijden casemanagement dementie in beeld gebracht |
Zorgaanbieders die casemanagement dementie leveren, geven elk kwartaal informatie over wachttijden en wachtlijsten aan het Dementienetwerk waarin ze actief zijn. Het Dementienetwerk geeft de informatie door aan het Zorgbeeldportaal van de NZa. De eerste aanlevering vond plaats in oktober met peildatum 1 oktober 2021. In onze rapportage vindt u de resultaten van deze eerste aanlevering. Hiermee maken wij de wachttijden en wachtlijsten op een eenduidige en toegankelijke manier inzichtelijk. |
|
|
|
Informatiekaart Onderlinge dienstverlening |
Met de prestatie ‘onderlinge dienstverlening’ kan een professional die niet bij u werkzaam is een deel van de zorg op zich nemen. Het biedt bijvoorbeeld kansen om de vaste professionals rondom een patiënt in te blijven zetten wanneer deze opgenomen wordt in een ziekenhuis. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden denkbaar. In de informatiekaart ‘Onderlinge dienstverlening’ vertellen wij meer hierover en geven wij voorbeelden waarbij onderlinge dienstverlening zorgt voor meer continuïteit en beter op elkaar afgestemde zorg voor de patiënt. |
|
|
|
Informatiekaart transmuraal samenwerken |
We leven met zijn allen steeds langer en krijgen daardoor vaker meerdere aandoeningen die dikwijls chronisch zijn. De zorgvraag wordt daarmee steeds vaker complex. Voor goede zorg is het belangrijk dat zorgverleners vanuit verschillende expertises de zorg voor de patiënt goed organiseren. Dit gebeurt vaak vanuit verschillende domeinen, budgettaire kaders of bekostigingen. Geen eenvoudige opgave. Daarom zetten we in de informatiekaart ‘transmuraal samenwerken’ op een rijtje hoe deze gezamenlijke inzet bekostigd wordt. Ook vertellen we over de ruimte om hierover maatwerkafspraken te maken met de zorgverzekeraar. |
|
|
|
|