|
Beleidsregel handhaving openbaarmaking jaarverantwoording |
Handreikingen openbaarmaking jaarverantwoording |
Voor veel zorgaanbieders is de openbare jaarverantwoording nieuw. Om de aanlevering gemakkelijker te maken, heeft de NZa samen met AAG speciale handreikingen ontwikkeld. Hierin vertellen we welke gegevens u precies moet aanleveren en hoe u deze gegevens gemakkelijk kunt achterhalen. Er zijn handreikingen voor verschillende rechtsvormen:
Nieuwe beleidsregel Met de ingang van de Wtza geldt vanaf boekjaar 2022 een nieuwe beleidsregel handhaving openbaarmaking jaarverantwoording. Ons toezicht op de openbaarmaking staat hierin beschreven. Deadline en uitstel De jaarverantwoording moet voor 1 juni openbaar gemaakt zijn. In geval van overmacht kunt u uiterlijk 31 maart 2023 een uitstelverzoek indienen via het uitstelformulier. Veel zorgaanbieders hebben sowieso de tijd gekregen tot en met 31 december 2023. Het CIBG publiceerde hierover een nieuwsbericht. Deze zorgaanbieders kunnen geen (extra) uitstel aanvragen. U vindt meer informatie over de jaarverantwoording op www.jaarverantwoordingzorg.nl. |
|
|
|
|
Vraag en antwoord |
Mijn patiënt heeft met spoed een katheter nodig. Hoe kom ik aan een katheter en wie betaalt dat? |
Bij acute situaties in de eerstelijnszorg is de huisarts vaak degene die naar de patiënt gaat om de katheter te plaatsen. Daarom is er binnen de huisartsenbekostiging een prestatie om deze katheter te kunnen declareren bij de zorgverzekeraar van de patiënt. Dit kan met de prestatie ‘Materiaalkosten blaaskatheter’ uit onze prestatie- en tariefbeschikking tegen kostprijs. Huisartsen kunnen deze katheters dus bestellen bij leveranciers, zodat deze in de praktijk op voorraad zijn. Zorgverzekeraars en de LHV hebben hiervoor ook een stroomschema opgesteld. |
|
|
|
|
Mogelijkheden binnen de bekostiging |
Wegwijzers innovatie en preventie 2023 |
Wij willen iedereen met een idee voor een (preventieve) innovatie informeren over de mogelijkheden hiervoor binnen de bekostiging. Dit doen wij door verschillende interactieve wegwijzers te publiceren voor de verschillende zorgsectoren. Afspraken binnen de bekostiging zijn een belangrijke stap om innovatie en preventie initiatieven duurzaam te implementeren en op te schalen. Deze afspraken zijn onderdeel van een aantal stappen die genomen moeten worden om te komen tot implementatie en opschaling. Op onze website vindt u de nieuwe wegwijzers innovatie en preventie eerstelijnszorg en de bekostiging digitale zorg. |
|
|
|
|
Magazineartikel |
Tijdelijke prestatie om chronische zorg bij parkinson beter te kunnen organiseren |
De ziekte van Parkinson is complex. Diverse zorgaanbieders, zoals de huisarts, neuroloog en fysiotherapeut, zijn betrokken bij zorg aan mensen met de ziekte van Parkinson. Sectoroverstijgende zorg als deze is gebaat bij een goede organisatie, bijvoorbeeld via zorgnetwerken. Daarom heeft de Nederlandse Zorgautoriteit een prestatie vastgesteld voor het landelijke netwerk ParkinsonNet. We gaan in gesprek met de mede-oprichter van ParkinsonNet en een beleidsmedewerker van Zorgverzekeraars Nederland. Zij zijn blij dat de organisatie van zorg voor mensen met parkinson op deze manier bekostigd kan worden uit de reguliere zorgkosten. Voor de NZa is de prestatie voor ParkinsonNet een tijdelijke oplossing voor het bekostigen van deze zorg. "In de toekomst willen we chronische zorg meer integraal bekostigen in plaats van losse prestaties voor verschillende chronische ziekten", zegt NZa-manager Harm Lieverdink in het artikel. |
|
|
|
|
Advies Bekostiging afstemming en coördinatie voor kwetsbare ouderen thuis |
Versterking regionale samenwerking nodig voor zorg kwetsbare patiënt thuis |
Kwetsbare patiënten die thuis wonen, ontvangen zorg uit verschillende zorgdomeinen. Om tot passende zorg te komen voor deze groep patiënten is een goede samenwerking tussen zorgaanbieders uit verschillende domeinen en sectoren nodig. Wij adviseren om de verantwoordelijkheid voor de multidisciplinaire samenwerking centraler te organiseren en afspraken onderling steviger te omschrijven. Dit zorgt ervoor dat de toegang tot zorg voor kwetsbare patiënten thuis geborgd wordt. De bekostiging moet hier goed op aansluiten. |
|
|
|
|
Monitor Toegankelijkheid van Zorg |
Aantal patiënten die hun huisarts hebben gezien gestegen |
Het aantal patiënten die hun huisarts hebben gezien is in week 2 gestegen tot een niveau net boven dat van 2022. Dit komt mogelijk door de griepepidemie. Dit constateren wij in de monitor Toegankelijkheid van Zorg. In december 2022 lag het aantal rond het niveau van een jaar ervoor. Hier zagen we nog geen effect van de griepepidemie. Het aantal verwijzingen naar het ziekenhuis liggen rond het niveau van 2019. De verwijzingen naar zelfstandige behandelcentra zijn hoger dan in 2019. |
|
|
|
|