|
Per 1 april 2023 |
Verlaging tarief voor informatieverstrekking ongedaan gemaakt |
Per 1 januari 2023 was het tarief voor informatieverstrekking in de ggz en fz naar beneden bijgesteld. Dit gebeurde op basis van kostprijsonderzoek in de medisch-specialistische zorg. Die daling was volgens signalen uit het veld voor de ggz en fz te fors. De rekenvoorbeelden in deze signalen zijn aannemelijk. Daarom draaien we dit nieuwe tarief per 1 april 2023 terug voor de ggz en fz. Vanaf dat moment geldt het tarief van 2022 dus weer, maar dan geïndexeerd naar 2023. Dit komt neer op € 98,85. Hiervoor hebben wij de tariefbeschikking en de codetabel aangepast. In 2024 verzorgen wij een kostprijsonderzoek over 2023. Op basis daarvan stellen we per 2026 nieuwe tarieven vast, waaronder ook het tarief voor informatieverstrekking. |
|
|
|
|
Meerdere factoren van invloed |
Geen daling wachttijden ggz ondanks regionale inzet |
Regionale partijen zijn meer gaan samenwerken bij de aanpak van de wachttijden in de ggz. Ondanks de inzet is er geen zichtbaar effect in de regio’s te zien, de wachttijden dalen niet. Dat heeft meerdere oorzaken, zowel op regionaal als op landelijk niveau. Zo is de vraag naar de ggz gegroeid. De arbeidsmarktproblematiek speelt een grote rol. Daarnaast is onduidelijkheid over verantwoordelijkheden in de regio. En er ontbreken voldoende landelijke randvoorwaarden om betere samenwerking mogelijk te maken. Dit constateren de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de NZa in hun toezicht op de regionale aanpak wachttijden ggz in 9 regio’s en bij Regionale Taskforces (RTF). |
|
|
|
|
Fusie, overname of gemeenschappelijke onderneming |
Zorgspecifieke concentratietoets |
Iedereen in Nederland moet kunnen rekenen op tijdige toegang tot passende zorg. Goed bestuur en professionele bedrijfsvoering van zorgaanbieders zijn belangrijke randvoorwaarden voor passende zorg. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ziet hierop toe, onder meer door te beoordelen of concentraties waarbij zorgaanbieders betrokken zijn zorgvuldig tot stand komen. Zorgaanbieders die willen fuseren of een andere zorgaanbieder willen overnemen, hebben hiervoor soms goedkeuring nodig van de NZa. De NZa heeft dan de wettelijke taak een zorgspecifieke concentratietoets uit te voeren. We voeren deze toets uit als minimaal één van de betrokken organisaties, of het concern waartoe de zorgaanbieder behoort met tenminste 50 personen zorg verleent. Het gaat dan om zorg op basis van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg). Wij onderzoeken of er in het proces aandacht is voor: 1. de gevolgen en risico’s voor de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg en; 2. of de cliënten, medewerkers en andere stakeholders zoals bijvoorbeeld de zorgverzekeraars goed en tijdig zijn betrokken bij de overname- of fusieplannen. Voor de aanvraag tot goedkeuring moet u het aanvraagformulier invullen. De Toelichting op het aanvraagformulier verduidelijkt de situaties waarvoor u goedkeuring moet vragen en kan u helpen bij het invullen van het aanvraagformulier. Twijfelt u of u goedkeuring bij de NZa moet aanvragen? Neem dan contact op via info@nza.nl o.v.v. team zorgspecifieke concentratietoets. |
|
|
|
Alle informatie op een rijtje |
Meer weten over de regelgeving? |
Alle informatie over de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en forensische zorg (fz) hebben we samengebracht op onze website. U vindt hier de behandelingen en bijbehorende maximumtarieven die u in rekening mag brengen. Daarnaast leest u hoe u als zorgaanbieder declareert en hoe wij daarop toezicht houden. Ook vertellen wij u meer over het publiceren van wachttijden. |
|
|
|
|