|
De opkomst van bedrijfsketens in de huisartsenzorg |
Meer nodig voor toezicht op bedrijfsketens huisartsenzorg |
De toegang tot huisartsenzorg in Nederland staat onder druk. Enkele grotere bedrijfsketens zijn hierop ingesprongen en bieden op een andere manier huisartsenzorg aan patiënten. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en wij zien vernieuwing in het aanbod van huisartsenzorg als een noodzakelijke ontwikkeling. Uit signalen blijkt dat deze vorm van zorg niet altijd goed is georganiseerd. De IGJ en wij hebben daarom onderzoek gedaan naar de kansen en risico’s van deze ketens en wat dit betekent voor het toezicht. Hieruit blijkt dat er aanvullende normen nodig zijn zodat er goed toezicht gehouden kan worden. Het doel is dat de zorg aan patiënten toegankelijk en van goede kwaliteit is en blijft, ook op langere termijn. |
|
|
|
|
Monitor toegankelijkheid van zorg |
Toegang tot huisartsenzorg verder onder druk |
De wachtlijsten in de huisartsenzorg nemen nog steeds toe. Ook in het vierde kwartaal van 2023 staan er veel mensen op een wachtlijst bij hun zorgverzekeraar omdat zij zich niet konden inschrijven bij een nieuwe huisarts. De 6 gemeenten met de hoogste wachtlijsten waren: Enschede, Heerenveen, Leeuwarden, Tilburg, Zwolle en Apeldoorn. Dat blijkt uit onze Monitor toegankelijkheid van zorg. |
|
|
|
|
Advies Sectoroverstijgende presentatie |
Sectoroverstijgende prestatie nodig voor betere samenwerking |
Samenwerken in de zorg wordt steeds belangrijker voor patiënten. Het voorkomt zwaardere zorg en de zorg sluit daardoor beter aan op de behoefte van de patiënt. Dat is precies waar passende zorg over gaat. In het Advies Sectoroverstijgende prestatie leggen Zorginstituut Nederland (het Zorginstituut) en wij uit dat deze prestatie nodig is om samenwerken te stimuleren. De sectoroverstijgende prestatie start eerst binnen de Zorgverzekeringswet. Later wordt deze mogelijk ook domeinoverstijgend ingezet. |
|
|
|
|
Acute zorg |
Advies budgetbekostiging zorgcoördinatie acute zorg |
De minister van VWS vroeg ons om in kaart te brengen hoe een budgetbekostiging voor zorgcoördinatie in de acute zorg vorm kan krijgen, met als uitgangspunt inkoop in representatie door zorgverzekeraars. Onze conclusie is: voor een zelfstandige zorgcoördinatie-organisatie is dit een passende bekostigingsvorm. Wel is dan eerst meer duidelijkheid nodig over wat zorgcoördinatie in de acute zorg is en hoe dat wordt ingevuld. Daarna kunnen we gericht adviseren hoe zorgcoördinatie te bekostigen. Als de functies van zorgcoördinatie niet worden uitgevoerd door een aparte zorgcoördinatie-organisatie, kunnen de deelnemende zorgaanbieders nu al gebruik maken van de mogelijkheden binnen de bestaande bekostiging van de verschillende sectoren. Zie voor meer informatie over de huidige mogelijkheden ons eerder gepubliceerde handvattendocument. Voor meer informatie lees het Advies budgetbekostiging zorgcoördinatie acute zorg. In een vraag en antwoord hebben we de bekostigingsmogelijkheden voor de verschillende sectoren voor 2024 op een rijtje gezet. |
|
|
|
|
Sturende rol zorgverzekeraar |
NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht |
Wij leggen 2 zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. Wij onderzochten de grootste zorgverzekeraar in 4 regio’s met wachttijden boven de Treeknormen voor de geestelijke gezondheidszorg en ziekenhuiszorg. Uit het onderzoek blijkt dat er verbetermogelijkheden zijn voor alle zorgverzekeraars bij het uitvoeren van hun zorgplicht. Bij 2 zorgverzekeraars ziet de NZa zulke tekortkomingen dat zij een formele maatregel hebben gekregen. Deze zorgverzekeraars krijgen 6 maanden de tijd om dit te verbeteren. Wanneer zij dit onvoldoende oppakken, kan de NZa de maatregel publiceren. |
|
|
|
|