|
Open betaaltitel voor maatwerkafspraken |
Nieuwe beleidsregel NZa draagt bij aan samenwerkingen tussen sectoren en domeinen |
Een intensieve samenwerking tussen zorgaanbieders in een regio is essentieel voor de beweging naar passende zorg. De nieuwe beleidsregel van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stimuleert sector- en domeinoverstijgende afstemming tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars over specifieke groepen patiënten. De beleidsregel geldt voor de zorg binnen de Zorgverzekeringswet en met andere domeinen. Geestelijke gezondheidszorg- en eerstelijnszorgaanbieders kunnen bijvoorbeeld op basis van regionale afspraken investeren in sterkere samenwerkingen met gemeenten. De beleidsregel wordt in de vorm van een experiment voor vijf jaar ingezet per 1 mei 2024. |
|
|
|
|
Onderdeel van de tarieven |
Herijking normatieve arbeidskostencomponent praktijkhoudend huisartsen |
In de tarieven is een vergoeding verwerkt voor de arbeidskosten van praktijkhouders. Dit is de normatieve arbeidskostencomponent (NAC). Onderzoek normatieve arbeidscomponent Onderzoeksbureau Berenschot heeft in opdracht van de NZa onderzoek gedaan naar de functiezwaarte en een hierbij passende NAC. Berenschot stelt een NAC voor praktijkhoudend huisartsen vast van € 194.717. Dit betekent een stijging van 12,11% ten opzichte van de huidige NAC. De NZa zal deze component meenemen in de berekening van de nieuwe tarieven voor de huisartsenzorg. Ook de praktijkkosten worden op dit moment herijkt op basis van de resultaten van het kostprijsonderzoek huisartsenzorg. De nieuwe tarieven zijn naar verwachting 1 juli 2024 bekend. Onderdeel van de totale praktijkkosten De NAC is onderdeel van de totale praktijkkosten. Het aandeel van de NAC in de totale praktijkkosten verschilt per sector. Het verschil tussen de herijkte NAC en de huidige NAC is dus alleen het verschil met betrekking tot deze kostencomponent. Dit betekent dus niet dat dit ook leidt tot eenzelfde verschil in het tarief. |
|
|
|
|
Jaarverantwoording |
Vereisten jaarverantwoording voor kleinere zorgaanbieders gaan veranderen |
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport werkt momenteel aan een wijziging van de vereisten voor de jaarverantwoording voor kleinere zorgaanbieders. Dit gebeurt naar aanleiding van een op 26 maart door de Tweede Kamer aangenomen amendement van lid Bushoff (Groenlinks-PvdA) over de jaarverantwoording. Door dit amendement wordt het mogelijk om micro zorgaanbieders te onderscheiden en voor hen afzonderlijke regels te stellen, bijvoorbeeld een beperkte jaarrekening. Ook kan bepaald worden dat de jaarverantwoording voor micro zorgaanbieders geheel of gedeeltelijk niet openbaar gemaakt hoeft te worden. De Eerstelijnscoalitie en externe toezichthouders, waaronder de NZa, worden betrokken bij de uitwerking van de wijzigingen. Het streven is het micro regime voor het eerst in werking te laten treden over boekjaar 2024, per 1 januari 2025. Dat is ook de einddatum van de huidige pauze voor de grootste groep zorgaanbieders voor wie de openbare jaarverantwoording nieuw is. Het CIBG heeft hierover een nieuwsbericht gepubliceerd. |
|
|
|
|
Innovatie |
Hoe kan ik mijn innovatieve zorgidee bekostigen? |
Heeft u een goed zorgidee, maar ontbreekt het aan passende landelijke bekostiging? Wat u dan kunt doen leest u in onze informatiekaart Zorgvernieuwing en (experimentele) betaaltitels. In de informatiekaart leggen we uit hoe u als zorgaanbieder en zorgverzekeraar samen innovatieve zorg kunt bekostigen via een facultatieve of een experimentele prestatie.
- De facultatieve prestatie biedt u mogelijkheid om lokaal/regionaal knelpunten in de bekostiging aan te pakken. Het gaat dan om knelpunten die niet of niet eenvoudig met reguliere landelijke prestaties op te lossen zijn.
- De tijdelijke experimentele prestatie biedt de kans om de toegevoegde waarde van de zorgvernieuwing te onderzoeken. In hoeverre draagt deze bij aan de betaalbaarheid en/of toegankelijkheid van de zorg? De tussen- en eindevaluatie wijzen uit of er voldoende aanleiding is om onze regels aan te passen.
We geven u informatie over uit wat er nu al mogelijk is, welke voorwaarden er gelden en we delen voorbeelden. |
|
|
|
|
Huis voor Klokkenluiders |
Samenwerken voor veilig meldproces klokkenluiders |
De NZa heeft de handen ineen geslagen met 8 andere autoriteiten en inspecties. Dit zijn de partijen die vorig jaar in de Wet bescherming klokkenluiders zijn aangewezen als bevoegde autoriteiten als extern meldkanaal voor klokkenluidersmeldingen. Samen zetten we ons in om het meldproces voor mensen die een misstand op het werk vermoeden te verbeteren. Op 11 april hebben we daarom een samenwerkingsprotocol ondertekend. Het doel van de samenwerking is om het melders makkelijker te maken een eventuele misstand veilig te kunnen melden, via duidelijke meldkanalen. Melding als klokkenluider bij de NZa Heeft u ernstige vermoedens van zorgfraude of andere onacceptabele of onwetmatige praktijken bij de zorgaanbieder of zorgverzekeraar waarvoor u werkt of werkte? Dit kunt u melden bij de NZa via de klokkenluidersregeling. Het volledige persbericht over de samenwerking en meer informatie over het Huis voor Klokkenluiders is te vinden op hun website. |
|
|
|
|